Już pod koniec października w Częstochowie powinny pojawić się pierwsze autobusy hybrydowe, które produkuje dla miejskiego przewoźnika firma Lider Trading z Warszawy.
MPK pozyskało na zakup 40 pojazdów (25 krótkich i 15 przegubowych) o napędzie gazowo-elektrycznym 66 milionów złotych. Częstochowa otrzymała te pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w ramach programu Gazela.
- Mamy informacje od producenta autobusów Solbus, że prace postępują zgodnie z planem. Większość z nich jest już prawie gotowa. Jeden egzemplarz jest po homologacji - mówi Robert Madej, zastępca prezesa MPK w Częstochowie. - Prawdopodobnie część pojazdów pojawi się w MPK już pod koniec października z uwagi na to, że nie mieszczą się na placu, którym dysponuje producent.
Nie oznacza to jednak, że nowe autobusy od razu wyjadą na częstochowskie ulice. MPK nie ma jeszcze stacji do tankowania tych pojazdów. Przypomnijmy, że przewoźnik opiewającą na ponad 52 miliony zł umowę z Górnośląskim Zakładem Obsługi Gazownictwa w Zabrzu na zakup i dostawę gazu CNG wraz z budową stacji. Korzystać z niej będą mogli mieszkańcy Częstochowy oraz firmy przewozowe. Gaz będzie kosztował 2,66 zł netto.
Stosując gaz CNG częstochowskie MPK sporo zaoszczędzi na paliwie. Koszt przejechania 100 km przez krótką wersję hybrydy wyniesie 125 zł. W przypadku przegubowca będzie to 167 zł, co daje średnią 141 zł. Gdyby miejski przewoźnik kupił autobusy z napędem tradycyjnym wówczas byłoby to 196 zł. Tym sposobem w ciągu 10 lat MPK oszczędzi na paliwie ok. 13 mln zł. Dodatkowym atutem autobusów hybrydowych jest również efekt ekologiczny. Rocznie w powietrzu będzie mniej o ok. 850 ton dwutlenku węgla.
- Rura gazowa jest już dociągnięta do MPK, ale brakuje jeszcze samej stacji, która ma być gotowa do końca listopada - informuje Madej. - Na razie będzie to tymczasowa stacja na okres 12-miesięcy.
Miejski przewoźnik wysyła regularnie swoich mechaników do Solca Kujawskiego, gdzie powstają hybrydy. - Nasi mechanicy uczą się tam naprawy tych pojazdów. Z kolei kierowcy będą szkoleni z ich obsługi w Częstochowie - dodaje Madej.
Źródło: własne