fot. Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 4 w Bydgoszczy
W czwartek, 19 listopada pod Bydgoszczą podczas testów homologacyjnych zapalił się autobus hybrydowy w barwach częstochowskiego MPK.
Jak poinformowała Gazeta Pomorska do zdarzenia doszło na DK-10 w Lisim Ogonie. Ogień pojawił się na dachu hybrydy, bo tam znajduje się układ wydechowy. Autobus był testowany przez kierowcę, któremu nic się nie stało.
- Autobus był w trakcie badań homologacyjnych -mówi Robert Madej, zastępca prezesa MPK w Częstochowie. - Producent poinformował nas, że przyczyną zaistniałej sytuacji była zbyt duża dawka gazu, która została wpuszczona do komory silnika. Część gazu dostała się do rozgrzanego układu wydechowego znajdującego się na dachu autobusu i w związku z tym nastąpił zapłon.
Przypomnijmy, że krótkie egzemplarze autobusów hybrydowych przeszły pozytywnie proce homologacji. Producent testował obecnie ich przegubową wersję.
W Częstochowie są już dwa autobusy krótkie, na których przeprowadzone są szkolenia dla kierowców miejskiego przewoźnika. Jak informuje Madej, w piątek, 20 listopada w Częstochowie miały pojawić się kolejne egzemplarze. - Z uwagi na to zdarzenie wstrzymaliśmy ich dostawę, ponieważ dla nas najważniejsze jest bezpieczeństwo pasażerów. W tej sytuacji musimy liczyć się z tym, że hybrydy trafią do Częstochowy trochę później niż zakładaliśmy - twierdzi Madej.
MPK pozyskało 66 mln zł na zakup 40 pojazdów (25 krótkich i 15 przegubowych) o napędzie gazowo-elektrycznym. Częstochowa otrzymała te pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w ramach programu Gazela. Autobusy miały wozić pasażerów jeszcze w tym roku.
Tymczasem do końca listopada ma być gotowa tymczasowa stacja do tankowania tych pojazdów. Korzystać z niej będą mogli mieszkańcy Częstochowy oraz firmy przewozowe. Gaz będzie kosztował 2,66 zł netto.
Stosując gaz CNG częstochowskie MPK sporo zaoszczędzi na paliwie. Koszt przejechania 100 km przez krótką wersję hybrydy wyniesie 125 zł. W przypadku przegubowca będzie to 167 zł, co daje średnią 141 zł. Gdyby miejski przewoźnik kupił autobusy z napędem tradycyjnym wówczas byłoby to 196 zł. Tym sposobem w ciągu 10 lat MPK oszczędzi na paliwie ok. 13 mln zł. Dodatkowym atutem autobusów hybrydowych jest również efekt ekologiczny. Rocznie w powietrzu będzie mniej o ok. 850 ton dwutlenku węgla.