Fot. PL
Klasztor jasnogórski otrzymał nagrodę w dorocznym konkursie „Śląska Rzecz 2013”. W imieniu przeora Jasnej Góry odebrał ją na Zamku w Cieszynie o. Mirosław Górkiewicz. Jasna Góra otrzymała nagrodę specjalną w kategorii "Grafika użytkowa". - Wyzwaniem było stworzenie systemu znaków czytelnego i ułatwiającego poruszanie się pielgrzymów z rożnych stron świata po Jasnej Górze. Powstały projekty podkreślające duchowy aspekt odwiedzanych miejsc, a zarazem zawierające w prostym symbolu ich esencję. Elementy systemu nie konkurują z zabytkową architekturą, dopasowując się do otoczenia. Projektowanie wkroczyło do strefy związanej z turystyką sakralną, przełamując jednocześnie wzorce estetyczne obecne w miejscach o podobnym charakterze - czytamy w uzasadnieniu jury konkursu.
Kilka lat temu ówczesny przeor Jasnej Góry o. Roman Majewski zaprosił do projektu nowej, czytelnej komunikacji wizualnej Jakuba Szufnarowskiego oraz Piotra Gawińskiego wraz z ich firmą Dandelion z Krakowa. Efektem tego było stworzenie logotypu Jasnej Góry opartego na najbardziej rozpoznawalnym elemencie jasnogórskiej ikony - cięciach na obrazie Matki Bożej Częstochowskiej.
Unikalna atmosfera Jasnej Góry wyznaczała nie tylko kierunki projektowe, ale przede wszystkim sposób myślenia o specyfice tego miejsca. Mając na uwadze natężenie międzynarodowego ruchu pielgrzymkowego zespół projektantów skoncentrował się na stworzeniu projektów, które nie tylko podkreślałyby duchowy aspekt miejsc, ale także zawierałyby w prostym symbolu ich esencję. Proces projektowy obejmował kilkadziesiąt niepowtarzalnych znaków na terenie sanktuarium.
Nowe tablice informacyjne umieszczone już w wielu newralgicznych punktach Jasnej Góry zostały wydrukowane laserowo na odpornym na promienie UV dwuwarstowym szkle hartowanym, grubości 2x4mm. Całość klejona specjalnym, odpornym na warunki atmosferyczne, klejem do podkładu z nierdzewnej stali. Dodatkowo użyto kasetonów podświetlanych, wykonanych z poliwęglanu.
„Śląska Rzecz” to konkurs, który od 9 lat organizuje Zamek Cieszyn. Wyłaniane są w nim najciekawsze śląskie produkty, projekty graficzne i usługi, które nie tylko są inspirującymi pomysłami w fazie koncepcji, ale których rozwiązania wdrożono już na Śląsku i w ten sposób stały się one wizytówką regionu. Konkurs przyczynia się do odbudowy śląskiego etosu oznaczającego solidną robotę, dzięki czemu region kojarzy się z produktami i usługami dobrej jakości. Wielu jego laureatów odnosi komercyjny sukces, podbijając nie tylko krajowe, ale i zagraniczne rynki, a ich marka staje się rozpoznawalna. W 2011 roku w Zamku Cieszyn została otwarta stała wystawa „Dizajn po Śląsku". Laureaci konkursu Śląska Rzecz”, na której prezentowane są wszystkie nagrodzone projekty.
Źródło: BPJG |