malarstwo, techniki własne
23/05 - 21/06/2015
Sala Śląska
wernisaż 22/05/2015, godz. 18.00
Urodzony w 1954 r. w Myśliborzu koło Szczecina. W 1977 r. ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku uzyskując dyplom w Pracowni Malarstwa prof. Kazimierza Śramkiewicza. Obecnie pracuje w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku jako wykładowca, prowadząc Pracownię Podstaw Malarstwa i Rysunku. Józef Czerniawski zajmuje się projektowaniem wnętrz, plakatów, murali (m. in. na gdańskiej Zaspie), elewacji reklamowych i instalacji. Jest również filmowcem, scenografem, muzykiem akordeonistą (zespoły Biafra i Chlupot Mózgu), wytwórcą teledysków Kazika, Elektrycznych Gitar i Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, współzałożycielem grupy artystycznej Cox. Artysta jest członkiem Fundacji SFINKS (Sopockiego Forum Integracji Nauki, Kultury i Sztuki).
Sztukę Czerniawskiego najprościej można zdefiniować jako malarstwo abstrakcyjne, geometryczne, mocno wsparte nurtem kolorystycznym, ale te określenia nie wyczerpują w pełni charakterystyki tej twórczości. Jak pisze krytyk sztuki Bogusław Deptuła: „pozornie prosty sposób malowania wielobarwnych pasów ma wiele precedensów w historii sztuki, jednak Czerniawski umiał w gąszczu poprzedników odnaleźć swój indywidualny styl kreowania malarskiej przestrzeni. Obrazy przez niego stworzone są znakomitą opowieścią o możliwościach spotkania barw i form na powierzchni płótna.”
Jednym z niezbywalnych atrybutów Czerniawskiego jest perfekcjonizm: precyzja wykonania regularnych linii, konsekwentny (ale czasem też celowo zaburzony) rytm, dobór kolorów.
Artysta posługuje się techniką własną wykorzystując różne materiały: farby, papier, tkaniny, tapety, listwy sztukatorskie, piasek, a przede wszystkim futro (oczywiście sztuczne). W jego, na pierwszy rzut oka, abstrakcyjnych kompozycjach odnaleźć można sugestię pejzażu czy zjawisk przyrody. Niezależnie od tematu działanie jego obrazów jest abstrakcyjne, wywołujące złudzenie ruchu, wibracji, migotliwości powierzchni.
Artysta o swoje twórczości: „Chodzi o kontemplację. Formy najprostsze, abstrakcyjne pozwalają się zatopić w niczym niezmązonej kontemplacji. W swoich pracach koncentruję się na poszukiwaniach strukturalnych i iluzyjnych inspirowanych rzeczywistością. Fenomenami natury, ładem i harmonią krajobrazu, zdarzeniami i zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie.”