17 kwietnia w Hali Sportowej Częstochowa ponad 3,5 tysiąca uczniów szkół średnich wzięło udział w niecodziennych warsztatach dotyczących hejtu. Spotkali się z nimi przedstawiciele Fundacji #DOBRY Hasztag, która stworzyła autorski program edukacyjny "Akcja-RELacja!hejt MMA". Obecny był także prezydent Krzysztof Matyjaszczyk.
fot. UM Częstochowy
- Organizatorzy potrafią poważny temat przedstawić w wyjątkowo atrakcyjnej formule - komentował obecny w hali prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk i witał uczestników show, mówiąc: - Najważniejsze, że usłyszycie tu autentyczny język, czasem drastyczny, ale to codzienny język, który doskonale znacie i rozumiecie. Nie będzie owijania w bawełnę, bo problem hejtu wymaga mocnych środków. Pamiętajcie jednak, że na końcu mają one inspirować do pozytywnego działania i wskazywać, jak istotne dla każdego jest posiadanie pewności siebie i świadomości własnych celów, pasji oraz przekonań. Uwierzcie, że to najlepsza ochrona przed konsekwencjami bycia ofiarą hejtu. Wiem to z własnego doświadczenia.
Pomysłodawcom zależy na tym, by dotrzeć z przekazem do jak największej liczby uczniów w Polsce, używając języka, którym najczęściej posługują się w sieci. Chcą pokazać, że ci nie są sami, chcą pomóc im żyć w świecie hejtu i radzić sobie w walce z nienawiścią w internecie.
To największa w kraju kampania edukująca młodych ludzi, którzy często doświadczają hejtu - według statystyk Fundacji 3 na 4 uczniów spotkało się z przemocą w sieci, a ponad 30 proc. z nich nigdy nie zgłosiło, że jest jej ofiarą.
Na scenie Hali Sportowej Częstochowa wystąpili znani i lubiani influencerzy, ambasadorzy #DOBREGOhasztagu, rozpoznawalni dla młodych osób korzystających z youtube czy tiktoka. Wszystko pod okiem psychologów i okraszone freestylowymi zapowiedziami rapera. Wydarzenie zwieńczył koncert zespołu Chłopcy z Placu Broni.
"Akcja-RELacja! hejt MMA" jest kontynuacją pilotażowej prezentacji, jaka miała miejsce w jednym z krakowskich liceów 7 lutego tego roku i odniosła ogromny sukces, o którym donosiły ogólnopolskie media.
Uczestnicy tej nietypowej lekcji nie są tylko biernymi obserwatorami, ale aktywnymi twórcami, a miejsce konfrontacji zostało przeniesione do oktagonu MMA - symbolicznej areny walk, jednakże zamiast fizycznej konfrontacji, "walki" toczą się na słowa. To innowacyjne podejście ma na celu pokazanie, że hejt, choć niewidzialny, może być równie bolesny co fizyczne uderzenia.
- Społecznie palący temat przedstawiamy za pomocą młodzieżowego języka, młodzieżowego sposobu myślenia. To już trzecia odsłona. Wiemy, że to program skuteczny, który działa i uwrażliwia młodych ludzi na zjawisko hejtu, a w perspektywie czasu zmienia ich percepcję. Takie mamy informacje zwrotne. Dowodem, że po każdej takiej akcji dołącza do nas kolejna grupa wolontariuszy, którzy mówią, że program zrobił na nich ogromne wrażenie i chcą się przyłączyć, by zmieniać to w swoim lokalnym środowisku - zauważał Mateusz Masior, prezes Fundacji #DOBRY Hasztag.
Źródło: UM Częstochowy |