fot. Primost Południe
Zakończył się kolejny etap największej obecnie w Częstochowie inwestycji związanej z budową połączenia ulic 1 Maja z Krakowską. W ramach tej fazy firma Primost Południe wykonała pale wiercone o średnicy 1,5 m, stanowiące fundament dla podpory pośredniej w osi nr 2. To kluczowy element, który zapewni odpowiednią nośność i trwałość konstrukcji obiektu w czasie jego użytkowania.
Przedstawiciele firmy przyznają, że realizowana w Częstochowie inwestycja to praca na trudnym terenie.- Międzytorze przed stacją Częstochowa Osobowa to teren o bardzo ograniczonej przestrzeni, w sąsiedztwie czynnych torów kolejowych z intensywnym ruchem pociągów pasażerskich i towarowych - podkreślają. - Chcąc zapewnić bezpieczeństwo, co jest dla nas najważniejszym aspektem, ustaliliśmy harmonogram prac skoordynowany z zarządcą infrastruktury kolejowej. Tym samym w porze nocnej, gdzie jest najmniejszy ruch kolejowy wykonujemy niezbędne prace, aby nie powodować opóźnień w transporcie. Obecność pociągów wymaga zastosowania dodatkowych i najwyższych środków ochrony - dodają.
To ważna dla miasta inwestycję, która – po sfinalizowaniu - lepiej skomunikuje Stare Miasto i odciąży ścisłe centrum Częstochowy wraz z Al. NMP.
Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Ks. Wróblewskiego.
Docelowo obiekt nad torami będzie posiadał trzy przęsła po 7 belek każde. Belki od długości 36 metrów i wadze jednostkowej 15 ton zostały wykonane ze stali samopatynującej, co zapewnia im wysoką wytrzymałość i odporność na warunki atmosferyczne.
W ramach inwestycji trwa obecnie także przebudowa ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. Ks. Wróblewskiego. Całość kosztować będzie ok. 95 mln zł (z dofinansowaniem blisko 60 mln zł pozyskanym przez miasto z krajowego programu inwestycyjnego Polski Ład).
Nowa droga z wiaduktem zostanie wyposażona w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe i przejścia dla pieszych. Zainstalowane zostanie nowoczesne oświetlenie uliczne, powstaną również ekrany akustyczne. Finał całości prac jest wyznaczony na końcówkę 2025 roku.
Źródło: własne, Primost Południe |