fot. PL
Sprawdziliśmy jak przebiegają prace związane z budową przedłużenia ul. 1 Maja do Krakowskiej z nowymi rondami przy ulicach Mickiewicza i Krakowskiej wraz z łączącym całość obiektem mostowym nad torami kolejowymi. Na placu budowy wyłania się ślad nowej drogi i pojawiają się w terenie pierwsze konstrukcyjne elementy przyszłego obiektu mostowego.
- Wykonawca w ostatnich dniach kontynuował budowę ustroju nośnego wiaduktu nad torami kolejowymi - mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie. - Zgodnie z informacjami uzyskanymi od firmy wykonawczej wiązało się to wcześniej ze skomplikowanym transportem, najpierw kolejowym z Luksemburga, a później drogowym ze stacji Częstochowa Stradom, elementów konstrukcyjnych nowego obiektu mostowego. Mowa m.in. o stalowych belkach, a każda z nich 36 metrów długa i 15 ton ciężka. Docelowo obiekt będzie posiadał trzy przęsła po 7 belek każde - docelowo.
To jedna z najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców inwestycja ostatnich dekad, która da alternatywne połączenie komunikacyjne odciążające Śródmieście z Aleją Najświętszej Maryi Panny oraz pozwoli zmniejszyć obciążenie al. Niepodległości.
Przedłużenie ul. 1 Maja będzie miało charakter drogi powiatowej. Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Księdza Wróblewskiego. Droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. Nad torami kolejowymi powstanie wiadukt drogowy - z pełną infrastrukturą drogową, rowerową i dedykowaną pieszym (obecnie jest tam tylko kładka dla pieszych). Ponadto w ramach prac zaplanowano przebudowę ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. ks. Wróblewskiego. Powstaną też ekrany akustyczne. Zainstalowane zostanie nowoczesne oświetlenie uliczne. Całość kosztować będzie niespełna 95 mln zł, a roboty realizuje firma Primost Południe z Będzina. Niemal 60 mln zł zostało pozyskane z krajowego programu inwestycyjnego Polski Ład, a pozostała kwota, ok. 35 mln zł to wkład własny ze środków budżetu Częstochowy.
Źródło: własne, MZD w Częstochowie |