fot. MZD w Częstochowie
Trwa budowa przedłużenia ulicy 1 Maja z nowymi rondami przy ulicach Mickiewicza i Krakowskiej wraz z łączącym całość obiektem mostowym nad torami kolejowymi. To jedna z najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców inwestycja ostatnich dekad, która da alternatywne połączenie komunikacyjne odciążające Śródmieście z Aleją Najświętszej Maryi Panny oraz pozwoli zmniejszyć obciążenie al. Niepodległości.
- Wynegocjowane na etapie projektowania parametry i przebieg drogi pozwoliły na minimalną ingerencję w zabudowę i umożliwiły stworzenie połączenia o charakterze lokalnym - mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie. - Ronda, droga i wiadukt skomunikują też niezagospodarowane dotąd tereny przyległe o dużym potencjale inwestycyjnym - dodaje.
W poniedziałek, 15 kwietnia plac budowy wizytował prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk wraz z przedstawicielami MZD i firmy wykonującej prace. Po przeprowadzeniu większości prac rozbiórkowych wykonawca przystąpił także do prac związanych z uporządkowaniem sieci podziemnych. Na budowie powoli wyłania się zarys przyszłego śladu drogi.
- Trwają prace przygotowawcze do robót zasadniczych na terenie kolejowym, przebudowujemy elementy sieci trakcyjnej. Została wprowadzona zmiana organizacji ruchu w obrębie ul. Krakowskiej, gdzie kontynuujemy realizację przekładek uzbrojenia terenu, tak by w okresie wakacyjnym móc przystąpić do prac przy budowie przyszłego ronda. Podobnie latem przymierzymy się do prac zasadniczych od ronda Mickiewicza – wymienia Marcin Sosiński, odpowiedzialny za przeprowadzenie prac przez firmę wykonawcę Primost Południe.
Prezydent Częstochowy podczas obecności na placu budowy zwrócił uwagę na korzyści komunikacyjne, które przyniesie ta inwestycja.
- Jeśli ktoś chciał się wybrać np. z okolic Ronda Mickiewicza do Galerii Jurajskiej, musiał jechać al. Wolności do Al. Najświętszej Maryi Panny i później wracać np. ulicami Ogrodową czy Piłsudskiego, przez co te ulice były obciążone. Dzięki tej inwestycji takiej konieczności już nie będzie, za to będziemy poruszać się szybciej i bardziej komfortowo również po Śródmieściu – podkreślił Krzysztof Matyjaszczyk.
Joanna Holi –Sosnowska, dyrektor MZD, zwróciła natomiast uwagę na to, że budowa przedłużenia ul. 1 Maja do ul. Krakowskiej będzie niejako spinać inne, duże zadania zrealizowane po obu stronach miasta w ostatnich latach. Jednocześnie droga będzie miała charakter lokalny. – To swoista alternatywa dla centrum miasta. Nowe połączenie pozwoli nam złączyć dwie części miasta, poczynając od DK-46, a kończąc na DK-91. Dzięki tej inwestycji połączymy te dwie, nowo wybudowane drogi krajowe i damy nowe możliwości komunikacyjne zarówno dla kierowców, jak i pasażerów komunikacji miejskiej oraz rowerzystów i pieszych – zapowiada.
Przedłużenie ul. 1 Maja będzie miało charakter drogi powiatowej. Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Księdza Wróblewskiego. Droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. Nad torami kolejowymi powstanie wiadukt drogowy - z pełną infrastrukturą drogową, rowerową i dedykowaną pieszym (obecnie jest tam tylko kładka dla pieszych). Ponadto w ramach prac zaplanowano przebudowę ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. ks. Wróblewskiego. Powstaną też ekrany akustyczne. Zainstalowane zostanie nowoczesne oświetlenie uliczne. Całość kosztować będzie niespełna 95 mln zł, a roboty realizuje firma Primost Południe z Będzina. Niemal 60 mln zł zostało pozyskane z krajowego programu inwestycyjnego Polski Ład, a pozostała kwota, ok. 35 mln zł to wkład własny ze środków budżetu Częstochowy.
Finał prac zaplanowano na końcówkę 2025 roku.
Źródło: MZD w Częstochowie |