fot. GDDKiA Katowice
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła wykonawcę przebudowy DK91 pomiędzy Nową Wsią a Zawadą. W przetargu najkorzystniejszą ofertę z kwotą 63 mln 287 tys. zł złożyło konsorcjum, w skład którego weszły firma Bitum (lider) oraz Drog-Bud, OLS, HUCZ, P.U.H. Domax Arkadiusz Mika, P.H.U. Larix (partnerzy).
Głównym celem zadania jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na 5-kilometrowym odcinku na DK91 (dawniej DK1) Nowa Wieś - Zawada, podniesienie jej nośności do 11,5 t/oś oraz zapewnienie bezpiecznego poruszania się pieszych wzdłuż i w poprzek drogi. Ponadto zmniejszone zostanie negatywne oddziaływanie ruchu na otoczenie poprzez zastosowanie cichych nawierzchni na jezdni drogi.
Pięciokilometrowy odcinek zlokalizowany jest w granicach województwa śląskiego na terenie powiatu częstochowskiego, w gminach Poczesna oraz Kamienica Polska. Na terenie gminy Poczesna droga przebiega przez miejscowości Poczesna i Kolonia Poczesna, natomiast na terenie gminy Kamienica Polska przez miejscowości Wanaty oraz Zawada.
Zadanie obejmuje przebudowę: nawierzchni jezdni, skrzyżowań z drogami poprzecznymi, poboczy, zatok autobusowych, istniejących chodników i budowę ich nowych odcinków. Powstaną zjazdy na drogi dojazdowe, do pól oraz do posesji przyległych. Przebudowane zostaną istniejące przepusty, system odwodnienia oraz wykonane zostaną nowe urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto wybudowane zostaną kanały technologiczne w istniejącym pasie drogowym oraz oświetlenie drogi. Dla podniesienia bezpieczeństwa pieszych wszystkie przejścia przez DK91 (pięć przejść dla pieszych) poza obrębem skrzyżowań z sygnalizacją świetlną zostaną dodatkowo wyposażone w sygnalizację ostrzegawczą.
Wykonawca zadeklarował skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości o 5 lat. Umowę na inwestycję planujemy podpisać we wrześniu br. Zostanie ona zrealizowana do 11 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych, tj. między 16 grudnia a 15 marca. Inwestycja zatem powinna zakończyć się w listopadzie 2022 r. Okres gwarancji jakości dla nawierzchni jezdni będzie wynosił 5 lat, a dla obiektów inżynierskich, oświetlenia i instalacji zasilających oraz konstrukcji wsporczych oświetlenia i BRD - 10 lat.
Źródło: GDDKiA |