Fot.PL
Gotowe są już projekty dwóch olbrzymich inwestycji drogowych w Częstochowie, czyli przebudowy DK-1 i rozbudowy DK-46 - ulic Głównej i Przejazdowej wraz z budową obejścia ul. św. Barbary do ul. Pułaskiego. Prace budowlane w obu przypadkach powinny ruszyć jesienią tego roku. - Prace projektowe i przygotowania do obu zadań są tak samo zaawansowane i trwają równolegle. Dokumentacja projektowa jest de facto gotowa, pozostały detale do sfinalizowania - informuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT i MPK w Częstochowie. - Trwają uzgodnienia branżowe i budowlane, opracowywany jest projekt zieleni. Jednocześnie postępują uzgodnienia części dokumentacji z ministerstwem. Przewidujemy, że po wakacjach będzie można złożyć wnioski o pozwolenie na budowę, a w konsekwencji na jesieni rozpocząć właściwe prace w terenie.
Przebudowa DK-1 o wartości bagatela 179 mln zł to największe od ćwierćwiecza przedsięwzięcie drogowe w Częstochowie. Jednym z priorytetów inwestycji, która ma zapewnić bezkolizyjny i bezpieczny przejazd prawie przez całe miasto, jest ograniczenie do minimum koniecznych wycinek drzew.
W ramach inwestycji realizowanej według procedury "zaprojektuj i zbuduj" powstała część dotycząca zagospodarowania zieleni. Opracowanie zawiera lokalizację i inwentaryzację wszystkich drzew i krzewów na odcinku pasa drogowego podlegającego przebudowie, w tym 7134 drzewa różnych gatunków oraz 2,49 ha krzewów. Zdaniem Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu obecne rozwiązanie wskazuje na kolizję z 308 drzewami, które należałoby usunąć, a w ich miejsce nasadzić nowe.
Prace obejmą część DK-1 na odcinku od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską (5,5 km), a także przebudowę głównych skrzyżowań. Na przecięciu DK-1 z ulicami Krakowską-Rejtana oraz z ul. Legionów powstaną bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowania. Całkowicie przebudowana zostanie także estakada na Rakowie. Wzdłuż DK-1 powstaną ścieżki rowerowe, nowe ekrany dźwiękochłonne, wybudowane lub przebudowane zostaną także kładki dla pieszych i chodniki.
Projekt wpisuje się w program Lepsza Komunikacja, w ramach którego jednym z głównych celów jest powiązanie sieci dróg miejskich z węzłami budowanej obwodnicy autostrady A1. DK-1 po przebudowie poprawi komunikację z północnym węzłem autostrady, a oprócz tego pozwoli na bezkolizyjny przejazd przez prawie całe miasto w relacji północ-południe.
Rozbudowa DK-46 o wartości blisko 98 mln zł ma natomiast duże znaczenie dla dzielnic Gnaszyn-Kawodrza, Podjasnogórska oraz dla samego centrum. Poprawi przepustowość DK-46 w zachodniej części Częstochowy, odciąży miasto od nadmiernego ruchu drogowego dzięki budowie nowego odcinka drogi krajowej i stworzy bezpieczne połączenia z autostradą A1. Kompleksowo rozwiąże także problem odprowadzania wód opadowych oraz braku chodników i ścieżek rowerowych w ciągu ulic Głównej i Przejazdowej.
Inwestycja obejmie odcinek o długości około 7,2 km (w tym długość odcinka przebudowywanego to 5,46 km, a odcinka nowej drogi – 1,73 km). Przebudowane bądź wybudowane zostaną główne skrzyżowania, infrastruktura podziemna i naziemna (m.in. odwodnienie, oświetlenie, chodniki, ścieżki rowerowe, elementy Inteligentnego Systemu Transportu oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego). Konsultowana w 2015 roku koncepcja nowego odcinka drogi zakłada połączenie skrzyżowania typu rondo, które powstanie przy zbiegu ul. Jadwigi z ul. św. Barbary wzdłuż torów kolejowych do ul. Pułaskiego.
Na obie inwestycje miasto zdobyło unijne dofinansowanie.
Źródło: własne, MZDiT w Częstochowie |