fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w sierpniu ma podpisać umowę z konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia na dokończenie budowy odcinka F autostrady A1, czyli obwodnicy Częstochowy. Dokończenie inwestycji na odcinku autostrady A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia jest możliwe, ponieważ minister infrastruktury wydał zgodę na zwiększenie wartości kosztorysowej zadania. Bez tego GDDKiA miałaby problem z wyłonieniem wykonawcy ze względu na dużo wyższe oferty względem zarezerwowanych środków.
- Z uwagi na kluczowe położenie tego odcinka A1 i jego strategiczną rolę w układzie komunikacyjnym całej południowej Polski, Minister Infrastruktury zaakceptował wzrost wartości zadania, kierując się przede wszystkim względami społecznym i gospodarczymi. Analizy ekonomiczne wykazały, że roczne straty społeczne, wynikające z opóźnienia budowy A1, są szacowane na ok. 225 mln zł. Pomimo wzrostu wartości kontraktu, kwota na jego realizację jedynie o ok. 13% przekroczy kosztorys GDDKiA z 2015 roku - tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury.
Przypomnijmy. 29 kwietnia GDDKiA zerwała umowę z firmą Salini Polska, wykonawcy 21-kilometrowej obwodnicy Częstochowy w ciągu A1. Jak tłumaczyła, było to podyktowane brakiem realizacji prac, mimo wielokrotnych wezwań wykonawcy i znacznym opóźnieniem względem harmonogramu. Firma Salini Polska odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO oddaliła odwołanie.
GDDKiA zaprosiła do negocjacji osiem firm, w tym sześć będących generalnymi wykonawcami trasy A1 w Polsce, tj.: Budimex, Berger Bau, Strabag, Pol-Aqua, Mirbud i Intercor oraz dwóch głównych podwykonawców odcinka F autostrady A1, czyli firmy Bud-Pol i Lemar.
- Dzięki oparciu procedury wyboru wykonawcy na trybie negocjacji bez ogłoszenia, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, rozpoczęcie prac budowlanych możliwe będzie jeszcze przed końcem sierpnia - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Pozwoli to na realizację pilnych prac zabezpieczających już wykonanego zakresu inwestycji. W wyniku prowadzonych negocjacji najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia wraz partnerami: Budimex S.A z Warszawy oraz BUDPOL Sp. z o.o. z Częstochowy, oferując wykonanie przedmiotu umowy za 434 402 991,17 złotych oraz deklarując skrócenie terminu realizacji o 1 miesiąc i przedłużając okres gwarancji jakości nawierzchni z betonu cementowego o 5 lat.
Prace zabezpieczające planowane są do zakończenia najpóźniej 15 listopada 2019 r. Przed dopuszczeniem do ruchu konieczne będzie jeszcze wyłonienie wykonawcy na dokończenie robót.
W ramach odcinka F wybudowane zostaną trzy węzły: Częstochowa Północ (Rząsawa) Częstochowa Jasna Góra (Ligota) oraz Częstochowa Blachownia, które pozwolą na skomunikowanie z drogami krajowymi, planowanej do udostępniania kierowcom najbliższym czasie, autostrady od Pyrzowic do węzła Częstochowa Południe.
Tymczasem jeszcze na przełomie lipca i sierpnia GDDKiA planuje udostępnić do ruchu blisko 33 km autostrady, od węzła Częstochowa Południe do Pyrzowic. Na północ od Częstochowy trwa budowa 5 odcinków autostrady, jednego na terenie województwa śląskiego oraz czterech w województwie łódzkim. Wszystkie, w standardzie po trzy pasy w obu kierunkach, zostaną wybudowane po istniejącym śladzie DK1. Planowany termin oddania do ruchu czterech odcinków między Częstochową a Tuszynem, powinien nastąpić przed końcem 2021 r. Natomiast piąty odcinek od węzła Piotrków Trybunalski Południe do węzła Kamieńsk zostanie udostępniony kierowcom na przełomie 2022 i 2023 r.
Źródło: GDDKiA |