fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z firmą Salini Polska na budowę odcinka F autostrady A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia, czyli obwodnicy Częstochowy. - Konsorcjum firm, z Salini Polska w roli lidera, mimo wielokrotnych wezwań, w trybie kontraktowym 15.1 nie realizowało prac objętych kontraktem. Wykonawca prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami, nie wypełniał zapisów dotyczących realizacji kontraktu w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów- poinformowała na swojej oficjalnej stronie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Kontrakt z konsorcjum firm na wykonanie fragmentu autostrady o długości 20,3 km został podpisany 12 października 2015 roku na kwotę ponad 703 mln zł.
Problemy z budową odcinka F autostrady A1 ciągną się już od jakiegoś czasu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wiele razy narzekała na tempo prac i opóźnienia. Umowa jednak wcześniej nie zerwała, bo jak tłumaczyła, przyniosłoby to jeszcze większe opóźnienia. W końcu doszło do tego. Prawdopodobnie na wykonawcę będą nałożone ogromne kary finansowe za przekroczenie czasu na ukończenie robót. Na razie - jak informuje GDDKiA - wykonawca został ukarany za brak osiągnięcia „kamienia milowego” inwestycji kwotą w wysokości blisko 32,5 mln zł.
- Wykonawca zgodnie z kontraktem miał możliwość zabezpieczenia kary stosowaną gwarancją bankową, co zrealizował. Na wykonawcę naliczono zgodnie z umową kary w wysokości 15 proc. wartości nieukończonych robót co szacunkowo wynosi ok. 44 mln zł. Równolegle nałożono kary z powodu opóźnionych płatności dla podmiotów realnie realizujących prace lub usługi na placu budowy w wysokości 5 mln 550 tys - dodaje GDDKiA. - Dodatkowo zamawiający naliczył kary za niezgłoszonych podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów oraz za nieprzedłożenie projektów umów z podmiotami wykonującymi prace lub usługi, co łącznie wyniosło kwotę 915 tys. zł. Ponadto, na skutek braku regulowania wymagalnych wierzytelności, doszło do powstania zaległości wobec 30 podmiotów (zgłoszonych zamawiającemu do 26.04.2019 r.) w łącznej wysokości ok. 5 mln zł.
Obecnie na odcinku F autostrady A1 wykonano prawie 52 proc. wszystkich robót.
Źródło: GDDKiA |