Fot.PL
Na przełomie lutego i marca powinny ruszyć prace budowlane związane z modernizacją torowiska między Północą a Rakowem. Jej wartość to ponad 114, 5 mln zł. Umowa została podpisana w maju ubiegłego roku z wyłonioną w przetargu firmą NDI S.A. - Projekt inwestycji jest już gotowy i na przełomie lutego i marca powinny rozpocząć się pierwsze prace budowlane - informuje Maciej Hasik, rzecznik MPK w Częstochowie. - Przebudowa podzielona jest na sześć odcinków. Prace rozpoczniemy od najmniej uciążliwego dla mieszkańców odcinka, a więc od estakady do pętli PKP Raków. Na czas robót zamknięty będzie odcinek linii tramwajowej w stronę Kucelina, a w zamian uruchomimy komunikację zastępczą.
Jak dodaje Hasik, więcej problemów będzie wiązać się z pracami bliżej centrum miasta. - Pierwotnie chcieliśmy zachować tam komunikację szynową poprzez mijanie się tramwajów - tłumaczy Hasik. - Wiemy jednak, że będą z tym problemy, ponieważ jest tam wąsko, a musimy dostosować szerokość torów i odległości między nimi do odpowiednich przepisów. Trwają na ten temat jeszcze rozmowy, ale może okazać się, że linia tramwajowa będzie zamknięta. Oczywiście wtedy funkcjonować będzie komunikacja zastępcza.
Gruntowny remont torowiska i sieci trakcyjnej od ul. Fieldorfa-Nila do pętli w al. Pokoju zostanie wykonany na odcinku 13,8 km (od pętli na Północy do pętli na Rakowie, z wyłączeniem zmodernizowanego niedawno odcinka w alei Niepodległości oraz zajezdni MPK). W Prace podzielone na sześć odcinków obejmą przebudowę torowiska wraz z budową lub przebudową przystanków i peronów, przebudowę sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownic szyn, a także budowę i przebudowę trakcyjnych linii kablowych.
Powstanie linia zasilania podstawowego i rezerwowego dla podstacji „Fieldorfa” i „Niepodległości” oraz dwie nowe podstacje trakcyjne wraz z niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi i technologicznymi. Przebudowana będzie podstacja trakcyjna „Czartoryskiego”. Wybudowane zostanie centrum sterowania wraz z klimatyzowanymi pomieszczeniami dla brygad utrzymania ruchu, pomieszczeniami biurowymi, szatniami, podręcznym magazynem dla potrzeb pogotowia sieciowego, WC i umywalnią. Przebudowane będą dwie pętle – ,,Fieldorfa” oraz ,,Kiedrzyńska”. W ramach inwestycji zamontowane zostaną światłowody dla systemu zdalnego sterowania podstacji.
Przebudowa obejmie też m.in. sieć telekomunikacyjną, kanalizację, sieć gazową i ciepłowniczą. Przygotowana zostanie również infrastruktura do montażu oświetlenia po wschodniej stronie sieci trakcyjnej. Słupy oświetleniowe po stronie zachodniej zostaną zdemontowane. W przypadku ewentualnego przesunięcia śladu torowiska w niezbędnym zakresie będą też przebudowane lub dobudowane elementy sygnalizacji świetlnej. Prace obejmą również zagospodarowanie terenu i zieleni.
Źródło: własne, MPK w Częstochowie |