PKP S.A. poważnie zastanawia się nad rozbiórką dworca głównego w Częstochowie i wybudowaniu nowego. Ma to obniżyć koszty eksploatacji.
- Obecnie analizowane jest dostosowanie istniejącego dworca do wytycznych rozporządzenia TSI PRM lub budowa dworca systemowego - informuje Aleksandra Grzelak z biura komunikacji i promocji PKP S.A. - Zakres prac na dworcu w Częstochowie zostanie określony po zakończeniu trwających obecnie prac nad studium wykonalności. Planujemy, że studium będzie gotowe pod koniec roku.
Jeśli PKP zdecyduje się wyburzyć częstochowski dworzec, w jego miejsce powstanie nowy budynek według standardowego wzoru. Powstanie on z przetworzonych, ekologicznych elementów. Dworzec będzie wyposażony panele słoneczne, pompy ciepła oraz systemy odzyskiwania wody deszczowej. Dzięki tym ekologicznym rozwiązaniom uda się obniżyć koszty eksploatacji i utrzymania obiektu.
W listopadzie 2017 roku dworzec głównym w Częstochowie skończy 21 lat. W 1996 roku była to najnowocześniejsza stacja kolejowa w Polsce. W ostatnich latach dworzec był remontowany. Zakres prac objął m.in. dostosowanie budynku do obowiązujących przepisów pożarowych, przebudowę poczekalni w pasażu i dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się, wykonanie ścieżek komunikacyjnych dla niewidomych i niedowidzących, poprawę instalacji wentylacyjnej, remont pokoju do przewijania dzieci oraz zmianę organizacji ruchu wokół dworca. W 2016 roku wyremontowano perony nr 1, 1a oraz 2 o łącznej długości prawie 2 km. Nowa nawierzchnia (ponad 7 tys. m² kostki) ułatwia dojście do pociągów. Odnowione wiaty chronią podróżnych od deszczu. Perony wyposażono w nagłośnienie, wyświetlacze odjazdów i przyjazdów oraz gabloty z rozkładami jazdy. Oznakowanie wizualne ułatwia orientację na stacji.