archiwum Neo Motessori Kids
W Częstochowie przy ul. Sejmowej 65 funkcjonuje przedszkole, które pracuje w oparciu o znaną na całym świecie pedagogikę Marii Montessori. Co ciekawe, nie ma w nim ani jednej tradycyjnej zabawki. - U nas nie ma tradycyjnych zabawek. W zamian za to oferujemy dzieciom możliwość pracy z niezwykłym materiałem montessoriańskim, który rozwija umiejętności motoryczne, sensoryczne, matematyczne, językowe i wprowadza dzieci w świat historii, geografii, botaniki, zoologii - mówi Olga Krzysztofek-Cisoń. - Do każdego dziecka podchodzimy indywidualnie, stawiając duży nacisk na samodzielność. Dzieci przebywają w grupie mieszanej wiekowo (od 2,5 do 6 lat) w dużej i jasnej sali.
Pedagogika Marii Montessori zdobywa w Polsce w ostatnich latach coraz większą popularność. Hasłem programowym metody jest zdanie wypowiedziane przez dziecko: „Pomóż mi zrobić to samemu”.
Materiał rozwojowy zamiast zabawek
Materiały rozwojowe stanowią w pedagogice Montessori punkt wyjścia do pracy z dzieckiem. Nazywane są rozwojowymi, a nie dydaktycznymi – nie mają na celu jedynie nauczenia czegoś, są inspiracją i kluczem do poznawania świata. W każdej sali powinny znajdować się materiały z pięciu działów (ćwiczenia praktycznego życia, sensoryka, język, matematyka i edukacja kosmiczna) o różnym poziomie trudności. Nauczyciel Montessori nie jest nauczycielem w podstawowym tego słowa znaczeniu, tylko cichym towarzyszem. To dziecko znajduje się w centrum zainteresowania, nauczyciel obserwuje je, podąża za nim, organizuje przestrzeń, otoczenie do pracy.
Integracja wiekowa i rozwojowa
Stanowi kolejnym fundamentem pedagogiki Montessori. W jednej klasie lub grupie spotykają dzieci z co najmniej trzech roczników, dzieci w tak zwanej normie rozwojowej, dzieci zdolne – przekraczające wspomnianą wyżej normę, oraz dzieci, które mają problemy zdrowotne, rozwojowe, emocjonalne, społeczne. Każde z nich ma w grupie Montessori szansę na realizację swoich potrzeb.
Na czym polega wyjątkowość pedagogiki Montessori? 1. Uznajemy prawo dziecka do bycia odrębną istotą, osobą –samodzielną i kreatywną. 2. Rozumiemy, że każdy ma prawo popełniać błędy, poszukiwać, pytać, wątpić, działać we własnym tempie i wg własnego osobistego planu rozwoju. 3. Obserwujemy dziecko, poznajemy Jego umiejętności i możliwości rozwojowe, odczytujemy sygnały jakie wysyła światu na swój temat. 4. Przygotowujemy otoczenie dziecka w taki sposób, aby mogło maksymalnie wykorzystać cały potencjał rozwojowy, jakim dysponuje
w danym momencie życia. 5. Pokazujemy dziecku sposób pracy z materiałem (nie nazywając go zabawką), lecz jednocześnie szanujemy Jego prawo do wyboru własnej drogi w poszukiwaniu rozwiązań i celu. 6. Niesiemy dziecku pomoc wtedy gdy Ono jej potrzebuje a nie wtedy, gdy nam – dorosłym wydaje się, że powinniśmy jej udzielić. 7. Nie oceniamy; nie nagradzamy za sukcesy i nie karzemy za błędy – bo nie przyznajemy sobie prawa do narzucania komuś naszych subiektywnych odczuć. 8. Dajemy dziecku przestrzeń i wolność; pamiętamy o tym, że dorosły skupia się na osiąganiu celu a dla dziecka najważniejsze jest samo działanie. 9. Funkcjonujemy w grupie zróżnicowanej wiekowo i rozwojowo traktując różnice jako wartości a nie przeszkody. 10. Pomagamy dziecku w stawaniu się osobą samodzielną.
Więcej informacji można uzyskać pod numerem tel. 783 986 144.
Źródło: materiały organizatora |