fot. wczestochowie.pl
Modernizacja taboru miejskiego przewoźnika nie kończy się na 40 hybrydach. MPK ma ogromne szanse na pozyskanie 33,5 mln zł na zakup 30 krótkich autobusowych, a także aż 38 mln euro na kilkanaście nowoczesnych tramwajów i remont starej linii tramwajowej. - Do końca marca złożymy wniosek aplikacyjny na zakup 30 kolejnych nowoczesnych autobusów. 20 proc. z nich będą stanowić pojazdy niskoemisyjne, czyli krótko mówiąc z alternatywnym napędem - wyjaśnia Roman Bolczyk, prezes MPK w Częstochowie. - Albo będą to hybrydy, albo autobusy elektryczne, które miałyby służyć do obsługi częstochowskich Alei. Te drugie są bezgłośnie i nie zanieczyszczają atmosfery. Są też lżejsze, ponieważ nie mają skrzyni biegów, rury wydechowej, wału korbowego itd.
Środki na ten cel mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Podobnie zresztą jak 38 mln euro na zakup nowoczesnych tramwajów i modernizację starej linii tramwajowej od ul. Fieldorfa-Nila do Kucelina, poza wyremontowanymi dotychczas odcinkami.
- Z tych pieniędzy planujemy kupić od 10 do 15 tramwajów nie gorszej jakości niż twisty. Na pewno poprawimy też 14 km torowiska, dzięki czemu zwiększy się komfort pasażerów podróżujących tramwajami i kierowców, którzy będą mogli swobodnie przejechać przez tory - zauważa Bolczyk. - Wiem, że nasz projekt zasługuje na poważne rozważenie. Jesteśmy prawie pewni, że zostanie zrealizowany.
Częstochowskie MPK liczy, że w przypadku pozyskania unijnych środków starą linię tramwajową uda się zmodernizować do końca 2017 roku.
- Częstochowa ciężko pracowała na to, aby stać się liderem nowoczesności w komunikacji miejskiej. Czynimy to nie dla naszej satysfakcji, tylko dla potrzeb mieszkańców. Naszym marzeniem jest również zwiększenie liczby buspasów i żeby każdy tramwaj dojeżdżał w dane miejsce szybciej niż samochód - dodaje Bolczyk.
Źródło: własne |