W poniedziałek, 16 listopada do Częstochowy przyjadą pierwsze dwa autobusy hybrydowe, które wyprodukowała dla miejskiego przewoźnika firma Lider Trading z Warszawy.
- Będą to dwa autobusy krótkie, na których przeprowadzone zostaną szkolenia dla naszych kierowców - mówi Robert Madej, zastępca prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie. - Producent deklaruje, że wszystkie pozostałe pojazdy przyjadą do końca listopada.
MPK pozyskało 66 mln zł na zakup 40 pojazdów (25 krótkich i 15 przegubowych) o napędzie gazowo-elektrycznym. Częstochowa otrzymała te pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w ramach programu Gazela.
Jak informuje Madej, autobusy są już gotowe, a ich krótkie egzemplarze przeszły pozytywnie proces homologacji. W praktyce oznacza to, że mogą wyjechać na ulice.
Do końca listopada ma być gotowa tymczasowa stacja do tankowania tych pojazdów. Przypomnijmy, że przewoźnik podpisał opiewającą na ponad 52 miliony zł umowę z Górnośląskim Zakładem Obsługi Gazownictwa w Zabrzu na zakup i dostawę gazu CNG wraz z budową stacji. Korzystać z niej będą mogli mieszkańcy Częstochowy oraz firmy przewozowe. Gaz będzie kosztował 2,66 zł netto.
Stosując gaz CNG częstochowskie MPK sporo zaoszczędzi na paliwie. Koszt przejechania 100 km przez krótką wersję hybrydy wyniesie 125 zł. W przypadku przegubowca będzie to 167 zł, co daje średnią 141 zł. Gdyby miejski przewoźnik kupił autobusy z napędem tradycyjnym wówczas byłoby to 196 zł. Tym sposobem w ciągu 10 lat MPK oszczędzi na paliwie ok. 13 mln zł. Dodatkowym atutem autobusów hybrydowych jest również efekt ekologiczny. Rocznie w powietrzu będzie mniej o ok. 850 ton dwutlenku węgla.
Źródło: własne