Fot.Leszek Pilichowski
Na placu Biegańskiego zaprezentowano w niedzielę, 30 sierpnia w ramach 23. Dni Częstochowy prototyp autobusu hybrydowego. Czterdzieści takich pojazdów będzie wozić pasażer miejskiego przewoźnika. - Mam nadzieję, że gdy do Częstochowy przyjadą wszystkie pojazdy, będziemy mieć coś, czym wyróżnimy się na tle miast w całej Polsce - mówi Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy. - Udało nam się pozyskać na ten 66 mln zł dotacji z funduszu Gazela, który na całą Polskę miał do rozdysponowania 80 mln zł.
W grudniu ubiegłego roku miejski przewoźnik podpisał umowę z warszawską firmą Lider Trading na zakup i wyprodukowanie 25 krótkich autobusów hybrydowych i 15 tego typu pojazdów przegubowych. MPK otrzymało na ten cel prawie 66 mln zł z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej. Warszawska firma, która jest producentem autobusów Solbus, wyprodukuje hybrydy za 65 mln 850 tys. zł. Oferent zaproponował 37, 5 mln zł za krótkie autobusy i 28 mln 350 tys. zł za przegubowe. Pojazdy mają być gotowe do końca listopada 2015 roku.
- Jesteśmy wdzięczni Częstochowie i MPK, bo dzięki temu zamówieniu na 40 autobusów byliśmy w stanie opracować pojazd, który jest absolutnie unikatowy w skali Europy - twierdzi Michał Śliżak, dyrektor ds. marketingu firmy Lider Trading. - Łączy on dwa napędy alternatywne i jest zasilany gazem ziemnym, czyli bardzo czystym, ekologicznym paliwem. To jedyny autobus tego typu, który spełnia normy spalin Euro 6. Zamierzamy pokazać ten pojazd na największej wystawie autobusowej w Europie, która odbędzie się w połowie października w Belgii.
Przypomnijmy, że niedawno MPK podpisało opiewającą na ponad 52 miliony zł umowę z Górnośląskim Zakładem Obsługi Gazownictwa w Zabrzu na zakup i dostawę gazu CNG oraz budowę stacji do tankowania czterdziestu autobusów hybrydowych. Będzie ona ogólnodostępna. Korzystać z niej będą mogli mieszkańcy Częstochowy oraz firmy przewozowe. Gaz będzie kosztował 2,66 zł netto.
Stosując gaz CNG częstochowskie MPK sporo zaoszczędzi na paliwie. Koszt przejechania 100 km przez krótką wersję hybrydy wyniesie 125 zł. W przypadku przegubowca będzie to 167 zł, co daje średnią 141 zł. Gdyby miejski przewoźnik kupił autobusy z napędem tradycyjnym wówczas byłoby to 196 zł. Tym sposobem w ciągu 10 lat MPK oszczędzi na paliwie ok. 13 mln zł. Dodatkowym atutem autobusów hybrydowych jest również efekt ekologiczny. Rocznie w powietrzu będzie mniej o ok. 850 ton dwutlenku węgla.
- Cieszę się, że Częstochowa wystartowała w tym konkursie i zdobyła pieniądze na te wyjątkowe autobusy - twierdzi poseł na Sejm Marek Balt, członek Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w polskim rządzie. - Od wielu lat walczymy z niską emisją. Cieszę się, że blisko jedna trzecia taboru MPK nie będzie zatruwać powietrza. Chciałbym, żeby za przykładem Częstochowy poszły inne miasta województwa śląskiego. Bo problem emisji to problem wielu chorób, które dotykają nasze społeczeństwo. Źródło: własne |