fot. archiwum
Dwie firmy - Milmet Vitkovice z Sosnowca i Górnośląski Zakład Obsługi Gazownictwa z Zabrza złożyły oferty w przetargu na zakup i dostawę gazu CNG oraz budowę stacji do tankowania czterdziestu autobusów hybrydowych, które pod koniec 2015 roku mają wyjechać na ulice Częstochowy. - Obecnie badamy te oferty pod kątem ich zgodności ze specyfikacją przetargu - informuje Robert Madej, zastępca prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie. - Obie firmy zaproponowały dostawy paliwa metanowego gazociągiem.
Jak dodaje Madej, ceny zaproponowane przez obu oferentów różniły się nieznacznie i opiewały na ponad 50 mln zł na 10 lat. Niższą ofertę złożył Górnośląski Zakład Obsługi Gazownictwa z Zabrza.
Firma, która wygra przetarg, wybuduje w zajezdni również stację do tankowania autobusów hybrydowych. Ma ona być gotowa do końca tego roku. Będą z niej mogli korzystać także mieszkańcy Częstochowy.
Przypomnijmy, że w grudniu ubiegłego roku miejski przewoźnik podpisał umowę z warszawską firmą Lider Trading na zakup i wyprodukowanie 25 krótkich autobusów hybrydowych i 15 tego typu pojazdów przegubowych. MPK otrzymało na ten cel prawie 66 mln zł z Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej. Warszawska firma, która jest producentem autobusów Solbus, wyprodukuje hybrydy za 65 mln 850 tys. zł. Oferent zaproponował 37, 5 mln zł za krótkie autobusy i 28 mln 350 tys. zł za przegubowe. Pojazdy mają być gotowe do końca listopada 2015 roku.
Obecnie dobiegają końca prace nad prototypem autobusu hybrydowego. Przedstawiciele MPK odwiedzili w czerwcu Solec Kujawski, gdzie powstaje prototyp. Hybryda nie będzie jednak testowana w naszym mieście.
- Po pierwsze, nie mamy jeszcze stacji do tankowania tego typu pojazdów, po drugie prototyp nie będzie woził pasażerów ze względu na brak homologacji. W Częstochowie nie będzie też możliwości naprawy wersji testowej autobusu hybrydowego, gdyby uległa awarii - tłumaczy Madej i dodaje: - We wrześniu w Solcu Kujawskim pracownicy MPK przejdą szkolenia dotyczące obsługi nowych autobusów.
Hybrydy na razie nie będą wyposażone w klimatyzację, bo najpierw muszą osiągnąć odpowiedni efekt ekologiczny, czyli mniejsze zużycie dwutlenku węgla, co wynika z umowy zawartej z Narodowym Funduszem Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Źródło: własne |