fot. PL
Pracownicy MPK w Częstochowie napisali książkę, która zawiera m.in. zbiór zaleceń dotyczących obsługi pasażera. To ewenement na skalę kraju. - To 120-stronicowy podręcznik, który ma przede wszystkim pomóc wdrożyć się kierowcom zaczynającym pracę w naszym przedsiębiorstwie - mówi Konrad Pruciak, zastępca kierownika ruchu MPK w Częstochowie. - Dzięki temu początkujący kierowca w ciągu kilku tygodni posiądzie wiedzę, której zdobycie zajmuje normalnie około roku.
Książka napisana przez Łukasza Płóciennika, kierowcę częstochowskiego przewoźnika oraz Konrada Pruciaka, zawiera m.in. informacje na temat tego jak posługiwać się rozkładem jazdy, w jaki sposób reagować, gdy jest wypadek drogowy. Jeden z rozdziałów poświęcony jest obsłudze pasażerów. Zawarto w nim 10 punktów, stanowiących swoisty dekalog kierowcy autobusu. Jeden z nich brzmi: "Kierowca względem pasażerów powinien być życzliwy, uprzejmy i taktowny, jak i bezwzględny w zakresie stosowania się do istniejących przepisów".
W punkcie szóstym mowa jest o postępowaniu z uciążliwymi pasażerami. "Celem zapobieżenia problemom związanym z uciążliwymi pasażerami (mającymi zamiar wsiąść do autobusu z dużymi lub niebezpiecznymi przedmiotami, nietrzeźwymi, brudnymi, zachowującymi się agresywnie itp.), zalecane jest uniemożliwienie im wejścia do autobusu na przystanku. Zgodnie z regulaminem przewozów, kierowca ma prawo odmówić przejazdu takim osobom, ale w praktyce jest to przepis trudny do wyegzekwowania. Znacznie bezpieczniej jest nie zatrzymać się na przystanku, jeśli widzimy, że ktoś taki oczekuje na autobus".
Ważną informacją dla osoby korzystającej z miejskiej komunikacji jest to, że "za odliczoną gotówkę do zakupu biletu odpowiada pasażer, kierowca nie ponosi odpowiedzialności za to, że nie ma możliwości wydania reszty. Może natomiast zasugerować rozmienienie pieniędzy u kogoś z pasażerów".
Obowiązkiem kierowcy jest m.in. wskazanie na żądanie pasażera miejsca składania wniosków i skarg, udzielenia informacji na temat trasy przejazdu danej linii oraz możliwości przesiadki. Kierowca ma prawo wyprosić pasażera z autobusu, jeśli ten zachowuje się w sposób niestosowny.
Według pasażerów kierowca powinien mieć możliwość zatrzymania autobusu między przystankami w szczególnych przypadkach, np. aby osoba niepełnosprawna miała krótszą drogę do domu. - Wiąże się to z dużym ryzykiem - twierdzi Pruciak. - Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym kierowca, która zatrzyma się poza przystankiem, może zostać ukarany mandatem w wysokości 3 tys. zł.
Kierowcy rozpoczynający pracę dla częstochowskiego przewoźnika otrzymują podręcznik w formie elektronicznej. Niewykluczone, że dziesięciopunktowy zbiór zaleceń dotyczący obsługi pasażera pojawi się w autobusach.
Źródło: własne |