Urząd Miasta Częstochowy poinformował, że występują problemy z obsługą mieszkańców w zakresie dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego w związku z wdrożeniem od 1 marca przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Systemu Rejestrów Państwowych.
- Przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego w systemie nie jest aktualnie możliwe - informuje Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy. - System nie wytrzymuje obciążenia, wnioski fizycznie są przyjmowane, ale ich wprowadzenie do obiegu administracyjnego będzie możliwe po usprawnieniu działania systemu przez ministerstwo. Wydawanie dowodów osobistych odbywa się wprawdzie poprzez system, ale bardzo powoli.
W Urzędzie Stanu Cywilnego można załatwić wszystkie sprawy tak jak dotychczas, przy czym nie ma możliwości otrzymania „od ręki” numeru PESEL dla noworodka (czas oczekiwania znacznie się wydłuży, być może nawet do miesiąca). Urząd Stanu Cywilnego nie może także aktualizować bazy PESEL w zakresie zmiany danych obywateli, np. po zmianie imienia lub nazwiska, czy sprostowaniu danych w aktach stanu cywilnego.
Urząd Miasta Częstochowy prosi mieszkańców o cierpliwość w trudnym okresie startu nowego systemu. Apeluje też - zwłaszcza do osób zamierzających złożyć wniosek o dowód osobisty – o ewentualne wstrzymanie się do momentu poprawy działania ministerialnej aplikacji - Magistrat wprowadza wszelkie doraźne rozwiązania, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców, śląc jednocześnie monity do operatorów systemu Źródło - zapewnia Tutaj.
Częstochowscy urzędnicy nie kwestionują wprowadzenia zintegrowanego Systemu Rejestrów Państwowych, bo jest on bardzo potrzebny i od wielu lat oczekiwany. Może być kolejnym istotnym krokiem w budowaniu nowoczesnej administracji, pod warunkiem że będzie w pełni funkcjonalny i sprawny.