Polskie Koleje Państwowe ogłosiły przetarg na remont budynku dworca Częstochowa Stradom. Miasto chce z kolei przebudować chodnik przed budynkiem. A wszystko to dlatego, że od grudnia na tej stacji zatrzymywać się będzie pociąg EIC Premium jadąc z Warszawy do Wrocławia. Budynek dworca Częstochowa Stradom zyska nową elewację. Zakres prac obejmuje również wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, remont dachu, holu dworca, kas biletowych i modernizację WC wraz z budową parkingu przystosowanego dla osób niepełnosprawnych. Prace potrwają do końca roku.
Tymczasem miasto planuje przebudowę chodnika przed budynkiem dworca i zamierza przeznaczyć na ten cel 300 tys. zł z budżetu.
Z remontem stacji Częstochowa Stradom wiąże się powstanie przy dworcu zintegrowanego centrum przesiadkowego z peronami autobusowymi, parkingami dla aut i rowerów, ścieżkami rowerowymi, wypożyczalnią jednośladów. Takie centra miałyby zostać wybudowane również przy dworcach: Częstochowa Główna i Raków.
Parking przy dworcu PKP Częstochowa Główna od strony ul. Piłsudskiego miałby 4 zadaszone perony dla autobusów, 5 miejsc postojowych dla taksówek, 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 15 miejsc dla rowerów oraz 50 miejsc dla samochodów osobowych. Od strony ul. Orzechowskiego powinny być cztery 4 zadaszone perony dla komunikacji publicznej, 20 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, 5 miejsc dla taksówek, 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 30 rowerów. Jedną z opcji jest budowa parkingu wielopoziomowego.
W skład centrum przesiadkowego przy dworcu na Stradomiu wchodziłby jeden zadaszony peron dla autobusów, 5 miejsc parkingowych dla taksówek, 3 miejsca dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 20 miejsc postojowych dla samochodów osobowych.
W przypadku dworca na Rakowie koncepcja zakłada minimum jeden zadaszony peron przystankowy dla autobusów, 4 miejsca postojowe dla taksówek, tyle samo dla dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 30 miejsc postojowych dla samochodów osobowych na parkingu jedno- lub wielopoziomowym.
Na projekt zintegrowanych centrów przesiadkowych miasto chce przeznaczyć pieniądze pozyskane na realizację Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na lata 2014-2020. Przypomnijmy, że prawie połowa środków z puli 104 mln euro dla subregionu północnego trafi do Częstochowy. Z tego ok. 100 mln zł miasto zamierza wydać na projekty związane z niskoemisyjnym transportem miejskim i efektywnością gospodarczą.
Źródło: własne |