Częstochowscy radni domagają się przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Częstochowa-Lubliniec. Wspólne stanowisko w tej sprawie przyjęli na ostatniej sesji Rady Miasta. Według nowego rozkładu jazdy na lata 2014/2015, który ma zacząć obowiązywać od 14 grudnia, Koleje Śląskie nie ujęły połączenia relacji Częstochowa-Lubliniec-Częstochowa. Pociągi nie jeżdżą tą trasą również w obecnym rozkładzie jazdy, ale to związanie jest z trwającymi na tym odcinku pracami modernizacyjnymi. Po ich zakończeniu kursujące tamtędy pociągi pasażerskie będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h, co pozwoli na skrócenie czasu podróży między miastami do 34 minut. Zdaniem częstochowskiego samorządu uczyni to podróż koleją jeszcze bardziej konkurencyjną w stosunku do komunikacji autobusowej i busowej.
- Radni oraz prezydent miasta, który rekomendował radzie to stanowisko, zwracają uwagę, że brak połączenia między Częstochową i Lublińcem już teraz utrudnia mieszkańcom okolicznych miejscowości dojazd do pracy i szkół, zmuszając ich do korzystania z innych, często bardziej kosztownych i mniej wygodnych, środków transportu - mówi Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy.
Częstochowscy radni wyrazili swój protest już w grudniu 2013 roku w związku z zawieszeniem połączeń na linii nr 61. Zdaniem samorządu likwidacja tych połączeń może doprowadzić do cywilizacyjnej degradacji nie tylko tych miejsc, które zostaną odcięte od transportu kolejowego, ale także innych części kraju.
W swoim stanowisku radni podkreślają że kolej to instytucja użyteczności publicznej, a linia Częstochowa-Lubliniec spełnia, oprócz praktycznych celów komunikacyjnych, ważne funkcje budowania i podtrzymywania więzi społecznych w obrębie północnego subregionu województwa śląskiego.
Samorząd miasta zaproponował w swoim stanowisku „aby w razie braku środków finansowych na uruchomienie większej liczby połączeń, przywrócone zostały przynajmniej poranne i popołudniowe kursy, umożliwiające dojazd i powrót ze szkół oraz zakładów pracy”.
W przypadku braku taboru na zabezpieczenie wspomnianych połączeń w spółce Koleje Śląskie, radni zaapelowali „o rozpatrzenie możliwości zawarcia umów z Oddziałami Przewozów Regionalnych Sp. z o.o. w Opolu i Łodzi. Umowy mogłyby dotyczyć przedłużenia połączeń relacji Opole-Lubliniec – do Częstochowy oraz Piotrków Trybunalski–Radomsko-Częstochowa – do Lublińca”.
Źródło: Urząd Miasta Częstochowy |